PEDRO NAVAJA













The character created by Rubén Blades has a life of his own...
El personaje creado por Rubén Blades tiene vida propia... 

fedora
Updated 7/3/2011

The Song
The Inspiration
Words & Music by Rubén Blades
Arranged by Luis Cortiz - Produced by Willie Colón
Album: SIEMBRA - Willie Colón & Rubén Blades
  1978 WAC Productions and Fania Records
  2006 Remastered Edition
siembra


Musicos
Leopoldo Pineda · Trombon
José Rodriguez
· Trombon
Angel Papo Vasquez
· Trombon
Sam Burtís
· Trombon
Willie Colón
· Solo trombon
José Torres "Professor"
· Piano - Fender rhodes
Salvador Cuevas
· Bajo
Eddie Rivera
· Bajo
José Mangual Jr.
· Bongo - Maracas
Eddie Montalvo
· Tumbadora
Jimmy Delgado
· Timbales
A. Santiago
· Maracas
  Coros:
Willie Colón, Rubén Blades, José Mangual Jr.,
Adalberto Santiago
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Siembra deluxe
Siembra 
30th Anniversary Edition
with 5 bonus tracks
liner notes by Agustin Gurza

Lyrics/Letras English



Charts





1985 Interview clip
 discussing:

 "Mackie Messer" (Max Raabe) clip & lyrics
"Mack the Knife" (Bobby Darin) clip & lyrics

Mack    
    
Rubén live with Seis del Solar including 'Bobby Darin intro' clip
 
 

new Análisis Literario por Jorge Amaya

Videos of Mack the Knife on YouTube: 


Bobby Darin (full size or Netscape)

Louis Armstrong (full size or Netscape)

Ute Lemper (full size or Netscape)


Videos of Pedro Navaja on YouTube:


1979 (full size or Netscape)

1985 with Mack the Knife intro (full size or Netscape)

2002 (full size or Netscape)


Mundial de Tango 2010 Argentia
(full size or Netscape)




The story continues in 1985 on Escenas with "Sorpresas" lyrics/letras
La Aldea Global: -Ha pasado mucho tiempo y todavía para muchísima gente puede ser una sorpresa saber que Pedro Navaja está vivo...
Es muy probable. “Sorpresas” es una canción que me dolió hacer, porque ya estaba “Pedro Navaja”. Entonces eso de “Pedro Navaja Part Two”... no sé, pero bueno. La hice simplemente porque la Fania vendió mis derechos sobre “Pedro Navaja” a un grupo mexicano para hacer una película. Porque, como tenían la música, también quisieron apropiarse del personaje. Entonces me comuniqué con el señor Rosas Priego, el director, para decirle: “Como usted saque esa película, lo voy a demandar, porque a mí no me han preguntado nada”. Pero la película ya se había hecho. Entonces lo único que pude obtener fue una satisfacción económica; me pagaron por el uso del nombre del personaje. Pero ahí dije: “Me estarán alquilando la canción, pero el personaje ¡es mío!”. Porque, tú sabes, el escritor da, el escritor quita. Y dije: “Ahora les voy a revivir a Pedro para que vean que están hablando tonterías”. Y bueno, lo reviví por eso, porque me dio la gana. Y también por una cuestión total de ego. Por eso, el coro final dice: “Y estos novatos qué creen, ¡si éste es mi barrio, papá...!”. ¡Estos novatitos venían a robarme a mí!

In Print
On Record
Translated into Hungarian

La historia de un hombre llamado Pedro Navaja
Profesor Jairo Eduardo Soto Molina

Los 30 Años de Pedro Navaja
Analítica - Venezuela

Mambo-Inn - Los 30 Años de Pedro Navaja

Pedro Navaja #17 on New York Magazine's
Top NYC songs
December 23, 2002
  


machetemachete  "Pedro Machete"
from Colombia
in the folkloric style
with a twist...
video
Los Bravos 1979
Bernard Lavilliers 1980 ("Pierrot la Lame")
Mike Dogliotti 1983
Super Salsa Mix 1983
Gerônimo 1989
Carnaval de Miami 1990
Gato Pérez (?)
Orquesta Platería 1991
Chayanne 1994
Macarena Mix 1996
La Dosis 1998
Pozze Latina 1999
101 Strings 2000
Johnny Quintana 2000
3 Son Salsa 2002
12 Pistas (karaoke) 2002
Los Joao 2002
Emmanuel 2003
Tony Touch 2004
Pepe Arevalo 2005
Charly Paz 2005
Caco Senante (2005)

la casa de pedro


In Food  (well, sort of)

La Casa De Pedro
Watertown, Massachusets
USA

On Stage
verdadera
La Verdadera Historia de Pedro Navaja
Puerto Rico
After more than 20 years, Pedro Navaja's golden tooth is still causing quite a stir with the crowds.
Described as the barrio version of Mack the Knife, Navaja is one of the biggest icons in Puerto Rican theater's history and the central character in La Verdadera Historia de Pedro Navaja (The True Story of Pedro Navaja).
The mythical character was created in the late '70s -- when salsa was the beat of the mean streets of Spanish Harlem and the Bronx -- by Panamanian singer-composer Ruben Blades, who included the single in his classic album Siembra. The musical impact of this seven-minute social commentary was immediate. Years later, the theatrical version created by Puerto Rican playwright and director Pablo Cabrera would become the most successful production in the history of Puerto Rican theater. Featuring a cast of more than 30 actors, its most recent run on the island drew more than 20,000 theatergoers.
Performed in Spanish, Cabrera's hit musical is a dog-eat-dog story of gangsters, corrupt police, politicians and businessmen. Cabrera weaves into it the universal experiences of love, jealousy and deception.
"The story was inspired by John Gay's The Beggar's Opera," explains Cabrera. "It was adapted to reflect the reality of Puerto Rico, and has to do with the adventures of a group of people struggling to keep their heads above water."
The story, however, has nothing to do with Blades' Pedro. In this adaptation, which features music and arrangements by Pedro Rivera Toledo, a young dreamer (played by Raul Gonzalez, the Venezuelan co-host of Univision's morning show Despierta America) wins a grant and decides to create a telenovela set in 1952, with the establishment of Puerto Rico as a commonwealth as backdrop. "All the characters play double roles," explains Cabrera. "The role of actors and the roles these actors play in the soap opera."
The musical was performed for the first time in the early '80s. Producer Lolyn Paz, who still hopes that some day Blades will join the cast, remembers the production's beginnings. "When the show started, it was performed by young actors of the theater company Teatro del Sesenta, many of them students at the Drama Department of Puerto Rico University," she recalls. "After the play's success, and to attract more audiences, some of the best-known actors and singers of the time were invited to participate." The current production ran for more than a year in Caracas and had successful engagements in Santo Domingo and New York, buoyed by some of the biggest names in contemporary tropical music.
Salsa singer Gilberto Santa Rosa says the title role has been an enriching experience. This is his fourth time in the cast, and the first in which he plays the lead.
Copyright © 2004 South Florida Sun-Sentinel. All rights reserved.
 
bolero
Bolero Dance Theater

Winnipeg, Ontario, Canada
Premiere:  February 2002

In the story of Pedro Navaja, the action takes place in New York's Latin district between Diana la Maromera and Pedro Navaja, a hoodlum involved in some risky business. The scene opens with Diana caught between Pedro and an undercover police officer. She eventually betrays Pedro, which proves fatal to both. The scene then changes to the Copacabana, taking us back to the night before, and tracing the sequence of events that leads to the tragic ending. The guests of the cabaret showcase a range of tropical dances, such as salsa, merengue, and cha cha cha.

 
cartelgangPedro Navaja
Teatro ABA
Panamá, Panamaá
Text by Edgar Soberon Torchia, suggested by Ruben Blades’ song and Chico Buarque’s “Opera do malandro”, based on John Gay’s “The Beggars’ Opera.”
Directed by Edgar Soberon Torchia
Produced by Aurea Horta
Cast: Fabian Baeza, Aurea Horta, Jeico Castro, Priscila Moreno, Felix Gomez, Carlos Serrano, Lucia Moreno, Samuel Ibarra, Idania Ceville, Leda Ovalle, Jade Vasquez, Denis Guerra.
Choreography: Fabian Baeza
15 de agosto al 23 de septiembre de 2002
When Puerto Rican director Pablo Cabrera refused to authorize the production of Teatro del 60’s play “La verdadera historia de Pedro Navaja” (for which he owns the rights) in Panama, and when, at the same time, Ruben Blades allowed writer-director Edgar Soberon Torchia to use his song and the name of its character, Soberon and producer Aurea Horta decided to go on with their project, writing a new text. Soberon could not find John Gay’s complete text. Instead he found a brief description, watched G.W. Pabst’s screen adaptation of Bertolt Brecht’s “The Three-Penny Opera”, as well as Ruy Guerra’s film version of Chico Buarque’s musical “Opera do malandro”, both based on Gay’s play. With this information he wrote a new text: instead of making an apology of machismo, elminating the Jewish origin of the beggars’ king, and undermining the leading lady’s active economic role, as in Cabrera’s play, Soberon went back to the original idea. He changed the place to Panama in the early 1950’s, in the days of its first magnicide, and took advantage of the large presence of Jewish descendants in Panama City, who control the markets. In the end, Puerto Rican Idalia Perez Garay, president of Teatro del 60, authorized the use of the original music by Pedro Rivera Toledo, which was integrated to other compositions by Chico Buarque and Kurt Weil, all related to Gay’s original story. The play opened in Teatro ABA on and became its biggest hit to date. A different version was made later, unrelated to the texts by Buarque, Cabrera and Soberon, called “La otra historia de Pedro Navaja.”
argentina   cast

Two productions of Soberon’s play were made in Argentina. One in 2003:
“PEDRO NAVAJA”
Written by Edgar Soberon Torchia
Opening night: November 30, 2003, in  Teatro Municipal «3 de Febrero», Parana, Argentina
Directors: Gachi Rezzonico, Eduardo Farias
Producer: Martin Toye
   
Argentina 2004

 
maestra vida
Maestra Vida
Panama
Dir. Bruce Quinn
1997 & 2005

During the play, other 'barrio' songs such as Pedro Navaja are performed.

http://www.maestravida.com/mvproduction.html
 
otrapn92
La Otra Historia de Pedro Navaja
El Teatro de Panama
2005

Versión libre y nueva de Aurea Horta con la colaboración de Pablo Salas, de la "Opera de dos centavos"
Pedro (Mackie) Navaja, delincuente notorio, seduce a una joven niña y se casa a escondidas con ella - Poly- mientras mantiene una relación paralela con una prostituta - Jenny - con quien hace negocios. Pacheco, padre de Poly, poderoso e inescrupuloso empresario, explotador de los pobres, advierte esto y conmina al comisario de la zona - a que arreste a Pedro. El comisario y Pedro han sido amigos de la infancia. Esto los une y los enfrenta al mismo tiempo. Poly, aconseja a Pedro que huya. Este lo hace dejándola encargada de sus negocios. Pedro es arrestado. Pacheco y el comisario ofrecen dinero a Jenny para que testifique en contra de Pedro, ella lo acepta.
Mientras está preso, Pedro es visitado por las dos mujeres que, celosas, luchan entre ellas.







Esta historia a tendrá dos posibles finales que el público elegirá ver mediente votación o sorteo.
pn118            pn117


pn25


Dirigida por: Pablo Salas
Productor: Aurea Horta
Coreografias: Carlos Diaz
Escenografía: Rafael Navarro
Diseño de Luces: Miguel Gantes
Arreglos Musicales: Tino Castro

Elenco:
Luis Arteaga, Aurea Horta, Samuel Ibarra, Sharo Cerquera, Elmir Fadul, Isabel Cabrera, Angel Medina, Luis Gustavo Macías, Omar Arroyo, Javier Navarro, James Ohmer, Edgar Smith, Sara Macías, Yilca Arosemena, Hannia Alfú,
Yara Díaz e Irene Núñez.


Más Información:
http://www.teatrodepanama.com/PedroNavaja.html
mejor Mejor Musical


Cubavisión Internacional   
 Edición Actual: 13/3/2006 Cierre: 16:00hrs    13 de Marzo de 2006 / 8:02:02 PM

Pedro Navaja subirá a escena en el Teatro Mella
El teatro Mella de la Ciudad de La Habana estrena este 25 de marzo a las 8.30 de la noche la comedia cubana "Pedro Navaja" dirigida por Nelson Dorr. En la obra resaltan las actuaciones de Olga Lidia Alfonso, Nieves Riovalles, Héctor Villar, Miguel Fonseca, José Luis Pérez, Héctor Echemendía, Miriam Martínez, Humberto Páez, Zenia Marabal y Canditica Quintana entre un numeroso elenco de más de 60 artistas que cuenta además con el cuerpo de baile del Ballet de la TV Cubana.
La obra lleva el mismo nombre de la popular canción de Rubén Blades, que revolucionó la llamada música salsa y contribuyó a una mayor aceptación de ese género, derivado del son de la Mayor de las Antillas.
Con ese nombre también existe una película, que en su gran mayoría incluye a actores mexicanos y se intituló El son de Pedro Navaja.
Pedro Navaja fue creada en 1984 por Blades, un músico y cantante panameño. La melodía es considerada una de las más representativas del género en Latinoamérica. Describe una historia de violencia, pasión y muerte.
 Copyright ©2000-2006 Cubavisión Internacional. Todos los derechos reservados al Sistema Informativo de la TV Cubana

On Screen
movie
PEDRO NAVAJA
México, 1984, 95 min

Dirección: Alfonso Rosas Priego Jr.; Guión: Ramón Obón, Alfonso Rosas Priego Jr., basados en la canción homónima de Rubén Blades; Producción: Alfonso Rosas Priego Jr., Edgardo Gazcón; Fotografía: Agustín Lara Alvarado, Antonio de Anda; Música: Ernesto Cortazar, tema central de Rubén Blades; Edición: Sergio Soto; Con: Andrés García (Pedro Navaja), Maribel Guardia (Rosa), Sergio Goyri (El Cumbias), Sasha Montenegro (La Tijuana), Edgardo Gazcón (Memo), Ana Luisa Peluffo (La Roja), Adalberto Martínez Resortes (Micky Inflaus), Bruno Rey (Ruperto), Rubí Re (Mari), Isaura Espinoza (La Güicha), Milton Rodríguez (El Conde)

 
movie
El Hijo de Pedro Navaja
México, 1986, 97 min.

Dirección: Alfonso Rosas Priego Jr.; Guión: Ramón Obón, Alfonso Rosas Priego Jr.
Starring Guillermo Capetillo, Pepe Arévalo
In this sequel, the son of the famed Mexican urban legend steps into his dad's shoes as he whisks between New York City and Acapulco, Mexico in a violent bid to bring down a gang of ruthless mobsters.

 
photo story
Pedro Navaja Revisited - 2004
A Drama in Photographs by Ricky Flores

"Sometimes life can be consuming.  Sometimes it comes at a price."

http://www.virtualboricua.org/Docs/Pedro_Navaja.htm
 
waiting for photo(NOT) Coming to Telemundo
20 countries in America & Europe

Trio teams for 'Pedro' - Spanish-lingo six-part skein will shoot in HD
Buena Vista Intl. Television Latin America, Tepuy and Endemol Spain are co-producing miniseries "Pedro Navaja" as part of their new production alliance.
The network has planned a weekly prime-time mini-series entitled Pedro Navaja, a story of love, betrayal, murder and family loyalty. The prestige project, set in New York's barrio, is based on the ever-popular '70s hit by Ruben Blades. The prime-time miniseries will air in a hiatus between telenovela runs. [presentation by Telemundo May 2005]

Una miniserie para televisión dará vida a Pedro Navaja, legendario personaje del panameño Rubén Blades
...En la historia, que se sitúa en el año 2006, un grupo de sexagenarios recuerda, a manera de coro griego, la leyenda de Pedro Navaja y, con él, una historia de pasión y muerte, de celos y poder, que entrelaza los destinos de Pedro y Sofía, una cautivadora catalana que escapa de su Barcelona natal y acaba envuelta en una tragedia en el turbulento barrio del Bronx de Nueva York.
'Pedro Navaja' se empezará a rodar el próximo mes de febrero, primero en México y Panamá y luego en Barcelona y Nueva York, donde finalizará el rodaje, previsiblemente, a mediados de junio. Y como no podía ser de otra manera, en 'Pedro Navaja', serie nacida de una canción, la música ocupará un papel esencial...
PANAMA - Rubén Blades dijo que se enteró por los medios de un proyecto televisivo sobre "Pedro Navaja" y aseguró que no ha dado permiso para la puesta en escena de su legendario personaje musical.
"No sé de qué fuente partió la aseveración de tal proyecto", aclaró el ahora ministro de Turismo, en una nota enviada el miércoles a la AP.
"Nadie ha recibido mi permiso para la filmación... y nadie ha discutido conmigo tal proyecto desde que estoy al frente del IPAT (Instituto Panameño de Turismo) hace casi 14 meses", subrayó. "No one has received my permission for this filming."


"...Más tarde me llamó por teléfono desde Nueva York mi amigo Rubén Blades para decirme que quería cantar algunos de mis cuentos, y yo le contesté que encantado, inclusive por la curiosidad de saber qué clase de trasposición endiablada podía quedar de semejante aventura. Lo digo sin ironía: nada me hubiera gustado en este mundo como haber podido escribir la historia hermosa y terrible de Pedro Navajas..."

~ Gabriel García Márquez, el único colombiano que ha ganado elpremio nobel de literatura
Extractado del Texto publicado en la revista Proceso No. 317 del 29 de noviembre de 1982


Email with corrections, additions, or translations to alison @maestravida.com

 
 



Maestravida.com Directory of Pages